Anunturi online!

Theodor Aman

Theodor Aman este fiul unui bogat negustor din Craiova, boierit de Caragea in 1818. Acest lucru va explica multe trasaturi din caracterul lui, si ne va da, in acelasi timp, cheia succesului lui care, desi n-a fost prea usor, nu s-a obtinut cu prea mare opozitie. Pictura se reducea la cea religioasa –foarte in decadenta fata de vechiul mestesug din trecut, chiar de ceea ce s-a produs in secolul al XVIII-lea – si la portretul in miniatura sau in marime naturala. Dar portretul avea un scop curat practic:conservarea unei fizinomii, si nicidecum unul estetic. El era pentru contemporani ceea ce ar fi pentru noi o fotografie.
Toate celelalte categorii de pictura mai nu existau. Cativa portretisti si profesori de desen la scolile de curand create sau organizate, nu putusera schimba ideile curente despre arta ale romanilor. Pentru a obtine acest lucru trebuia cineva destul de bogat ca sa poata face arta de placere, fara speranta castigului;destul de bine nascut, pentru a fi luat in considerare;destul de talentat pentru ca sa placa;de traditionalist, pentru ca sa nu scandalizeze;liber el insusi de prejudecatile de clasa si de familie, asa cum ar fi fost un tanar orfan de tata si crescut de o mama iubitoare, care i-ar fi facut toate gusturile, atunci cand ele erau morale si nu faceau rau nimanui.
Toate aceste conditii le implineste Aman.
Copilul Theodor arata de mic predispozitii artistice. Din ce in ce se simte mai mult atras de pictura, si la 20 de ani, prin 1848, pleaca la Paris sa-si completeze studiile in aceasta directie. Acum se vede deosebirea intre el si Grigorescu. Aman este un produs al educatiei ingrijite, clasice, traditionaliste, din familiile bogate ale acelor vremuri. Anumite principii vor fi considerate de el ca dogme, contra carora este periculos sa te ridici. In timpul sederii sale la Paris, Aman cauta sa se cultive si munceste serios, nu numai in directia artei sale, ci si taram literar. 13247xrf47jbj8h
Dintr-un tablou cunoastem si modesta camera pe care pictorul a ocupat-o din inceput la Paris. Aici isi lucreaza prima opera insemnata, portretul sau, care va fi expus cu deosebit succes la salonul din 1853. Acest succes este cu atat mai uimitor, cu cat expozantul este un strain si n-are decat 24 de ani.Anii 1853 si 1854 sunt foarte rodnici in activitatea lui Aman. Din ce in ce el se simte mai atras spre pictura istorica, asa de apreciata si de Parisul acestei epoci, cea mai nobila forma a artei, dupa socoteala lui. Primul tablou important de acest fel in opera lui Aman este "Lupta de la Oltenita intre rusi si turci" din 1853. La sfatul lui Billecocq, fost consul al Frantei la Bucuresti si prieten al romanilor, Aman il duce la Constantinopol si-l daruieste sultanului.
Alte tablouri istorice urmeaza: "Batalia lui Mihai la Sfantul Gheorghe" si "Ultima noapte a lui Mihai Viteazul", inspirata de versificatia lui Bolintineanu si reprodusa de marele litograf romantic Monilleron. Un tablou despre Unire, trimis si expus in tara, inspira in "Romanul" muza vorbareata a lui Aricescu. Curand in urma tabloului se intoarce si pictorul insusi, dupa o absenta de 10 ani, cum se vede din scrisoarea prietenului sau Fichel, de la 23 noiembrie 1858. Tanarul pe care l-am vazut parasind tara pentru studii revenise artist talentat, bine pregatit pentru rolul pe care credea ca trebuie sa-l joace, plin de proiecte pentru ridicarea artistica a tarii, de iluzii, deambitii, de patriotism si de sperante.
Comenteaza pe Facebook
Adauga anunt nou

Stiri noi
De ultima ora
© 2003 - 2018 Interactiuni.RO

Inregistrare cu Facebook
Sau inregistreaza-te in site
Oferta speciala
Te inregistrezi, adaugi anunt si noi te promovam gratuit 100%!
Autentificare cu Facebook
Sau conecteaza-te in site:
Am uitat parola
Nu ai cont? Creeaza cont gratuit!