Anunturi online!

Regina din Saba

Desi apare in atatea culturi, de cele mai multe ori in aceleasi tipuri de imprejurari, dupa 3.000 de ani de la presupusa ei existenta nimeni nu poate spune astazi cu siguranta cine este Regina din Saba. Makeda, Bilqis, Nicaula... nume diferite date de popoare diferite aceleiasi femei enigmatice cunoscuta pretutindeni ca Regina din Saba. Misterioasa si exotica, ea este imortalizata in diverse opere religioase, cum ar fi Biblia ebraica si Coranul musulman. Şi picturile persane si turcesti o au ca personaj principal, iar in operele crestine medievale este prezentata ca intruparea Întelepciunii Divine si ca intemeietoare a cultului Sfintei Cruci. În tinuturile africane si arabe din care s-a ridicat imaginea reginei, povestea sa continua sa fie istorisita cu evlavie si, iata, intrebarile care planeaza in jurul sau o pastreaza permanent printre subiectele care intriga o lume intreaga. Nici o alta femeie din istorie nu este atat de sarbatorita si totusi atat de enigmatica. Nimic din ceea ce se cunoaste despre ea nu este sigur, iar sursele, izvoarele legendelor sunt evazive. Cercetarile au ramas la stadiul incipient, arheologii si istoricii inca se mai intreaba: cine este Regina din Saba? Cum a ajuns ea un personaj atat de cunoscut chiar daca se stiu atat de putine lucruri despre ea? Mama Makeda a Etiopiei Fara indoiala, cea mai cunoscuta poveste legata de Regina din Saba, prezenta in majoritatea scrierilor vechi, este despre intalnirea cu Solomon, bogatul si inteleptul rege al Israelului. Istorisirea este prezenta, sub o forma diferita, si in Coran, dar este sustinuta si de istoricul roman Flavius Josephus, care vorbeste despre o vizita pe care o primeste Solomon din partea "reginei Egiptului si Etiopiei". Aceasta este insasi povestea care sta la baza formarii poporului etiopian, iar de aici vin relatarile cele mai minunate legate de regina africana, adunate in cartea sfanta Kebra Nagast. Pentru etiopieni, Regina din Saba este Makeda, mama unei natiuni in care regii, pentru ca sunt descendenti directi ai Mekedei, sunt inzestrati cu drepturi depline. Ceea ce sta scris in Kebra Nagast e litera de lege si nu este acceptat nici un conducator care nu se ghideaza dupa invataturile din cartea sfanta. Acest lucru este demonstrat si printr-o scrisoare trimisa in 1872 de printul Kasa al Etiopiei catre regina Victoria a Marii Britanii in care acesta o roaga sa afle in mainile cui se afla Kebra Nagast si cum o poate obtine deoarece poporul sau nu ii va asculta ordinele fara aceasta carte de capatai a poporului etiopian. Cu permisiunea Victoriei, cartea s-a intors in Etiopia, iar in prezent, ea este pastrata la Biserica Raguel din Addis Abeba.
O vizita exotica la inceputuri
Dar sa ne intoarcem la inceputuri, la regii si reginele din secolul al X-lea i.Hr., si la descrierea lor in cartea sfanta a crestinatatii. Daca etiopienii se bucura de cele mai multe povesti despre Makeda, evreii se pot mandri cu una dintre cele mai bogate colectii de culegeri de povestiri. În Biblie, literele au inceput sa fie insirate de-a lungul paginilor inca din era fierului, iar povestirile Vechiului Testament ajung pana in anii 600-200 i.Hr., cand Orientul Apropiat se afla sub ocupatie persana si greaca. Aceste povestiri includ, bineinteles, si una despre regina exotica. Pentru Solomon, ea nu avea nume, ci era Regina din Saba, iar in Cartea a Treia a Regilor sta scris: "Regina din Saba insa, auzind de slava lui Solomon cea in numele Domnului, a venit sa-i incerce intelepciunea cu cuvinte greu de inteles. Venind ea de la Ierusalim cu foarte mare bogatie, cu camile incarcate cu aromate, cu foarte mult aur si pietre scumpe, a mers la Solomon si s-a sfatuit cu el pentru tot ce avea ea pe inima. Şi i-a dezlegat Solomon toate vorbele ei si n-a fost vorba adanca pe care sa n-o cunoasca regele si sa nu i-o dezlege. Vazand deci Regina din Saba toata intelepciunea lui Solomon (...) a zis regelui: Adevarat este ce am auzit eu in tara mea de lucrurile tale si de intelepciunea ta. Însa eu nu credeam vorbele, pana n-am venit si n-am vazut cu ochii mei si iata, nici pe jumatate nu mi se spusese; tu ai intelepciune si bogatie mult mai mare decat am auzit eu. (...) Binecuvantat fie Domnul Dumnezeul tau Care a binevoit sa te puna pe tronul lui Israel! Domnul, din dragostea cea vesnica a Lui catre Israel, te-a pus rege sa faci judecata si dreptate. (...) Iar regele Solomon a dat Reginei din Saba tot ce a dorit si a cerut, pe langa ce i-a daruit regele Solomon cu mana lui. Şi s-a intors ea inapoi la tara ei si toate slugile ei."
Fiul inteleptului
În acest pasaj biblic nu se intrevede printre randuri nici un fel de atractie intre Solomon si Regina din Saba. Cei doi sunt descrisi ca doi conducatori care se ocupa de treburile statale. Totusi, exista anumite pasaje in Cantarea lui Solomon sau Cantarea Cantarilor, care, dupa anumite pareri, se refera la dragostea dintre cei doi, insa personajul feminin se aseamana prea putin cu regina bogata si puternica prezentata in Cartea Regilor. Pe de alta parte, in Kebra Nagast, intalnirea cu Solomon decurge altfel, povestile merg mai departe si vorbesc despre seductie, despre uniunea dintre Makeda si regele Israelului. În aceasta legenda regele Solomon o invita pe Regina din Saba la un banchet, unde a servit mancaruri condimentate pentru a o inseta, apoi a invitat-o sa petreaca noaptea in palatul sau. Regina i-a cerut atunci sa jure ca nu o va forta in nici un fel, iar el a acceptat cu o singura conditie: ca ea, la randul sau, sa nu ia nimic din casa lui cu forta. Usor jignita de insinuarea ca ea, o regina puternica si instarita, s-ar cobori la un gest atat de josnic, l-a asigurat ca acest lucru nu se va intampla. Totusi, setea a trezit-o in mijlocul noptii si s-a intins catre vasul cu apa de la marginea patului in care se odihnea. Atunci a aparut Solomon, care a avertizat-o ca isi incalca promisiunea intrucat era pe cale sa ia din casa sa apa, cel mai de pret bun. Dupa ce si-a potolit setea, Regina din Saba l-a eliberat pe Solomon de juramantul ce-l facuse si au petrecut noaptea impreuna. Cartea sfanta etiopiana spune ca, la cateva luni de la intoarcerea reginei in Aksum, capitala regatului sau, Makeda, a dat nastere copilului lui Solomon, Menelik ("Fiul Înteleptului", in limba etiopiana – n.r.). Conform acestei povesti, cativa ani mai tarziu, Menelik I s-a intors la Ierusalim, unde tatal sau l-a primit cu bratele deschise si l-a invitat sa conduca, impreuna cu el, Israelul, insa tanarul nascut din regina etiopiana si regele Solomon a refuzat. Întors in tara in care s-a nascut, Menelik a adus cu el una dintre cele mai pretioase comori – Arca Aliantei – care se afla si in prezent pe teritoriul Etiopiei, la Biserica Sfanta Maria din Zion, aflata la Aksum. În conceptia acestui popor, Etiopia este este tara aleasa de Dumnezeu, este noul Israel, unde El a hotarat ca trebuie sa se odihneasca Arca Aliantei, iar pentru a o aduce aici s-a folosit de ajutorul reginei din Saba si de cel al fiului acesteia, Menelik I. Pentru monarhia etiopiana, pastrarea liniei mostenitoare a lui Solomon si a Reginei din Saba are o deosebita importanta politica si culturala, iar poporul acestei tari africane pastreaza cu sfintenie povestea intalnirii lui Solomon cu Regina din Saba, pe care o considera a lor.
Localizarea unui mit
Nu exista dovezi arheologice care sa ateste existenta reginei africane sau, cel putin, nu exista dovezi provenind din acele vremuri. Ruinele de la Aksum sunt cu aproximativ o mie de ani prea "tinere" si nu pot fi atribuite perioadei in care a condus o regina contemporana cu Solomon, asa cum a fost el fixat in istorie. Cat despre regatul Saba – unii istorici spun ca el s-a aflat, probabil, in sudul Golfului Persic. Scrierile evidentiaza existenta acestui regat in Arabia si vorbesc, totodata, despre o serie de nume ale unor regi din aceste tinuturi, ai caror ani de domnie coincid cu cei ai misterioasei regine. Şi povestirea din Biblie s-a dovedit a fi imposibil de demonstrat (cel putin pana acum), dar ne ofera destule indicii si dovezi incat sa creasca sperantele ca regina este un personaj istoric adevarat. Pietrele pretioase, mirodeniile si parfumurile de care se spune in Vechiul Testament ca le-ar fi adus regina cu ea in vizita la Solomon ne dezvaluie un regat bogat in resurse. Doar cateva tari intrunesc aceste conditii: Somalia si Etiopia din nord-estul Africii si Oman si Yemen din Peninsula Arabica. Pana in prezent nu s-au descoperit nici un fel de dovezi ale unei domnii matriarhale in Yemen de-a lungul primului mileniu dinainte de nasterea lui Hristos, insa unele dintre cele mai timpurii inscriptii din nordul Etiopiei si Eritreei mentioneaza regine cu un statut foarte important, foarte probabil egal cu cel al regilor. În Biblie sunt mai multe persoane denumite Saba sau Sheba, dar se face referire si la un tinut cu acest nume. În Cartea lui Ezechiel aflam despre negustorii din Tir, care aduceau din Saba condimente, pietre pretioase si aur, exact acele bogatii pe care asa-numita Regina din Saba i le-ar fi adus lui Solomon in vizita sa la Ierusalim. "Negustorii din Saba si din Raema faceau negot cu tine (cu orasul Tir, n.r.); iti plateau cu cele la bune miresme, cu pietre scumpe si aur, marfurile tale. Haranul, Canehul si Edenul, negustorii din Saba, din Asiria, din Chilmad, faceau negot cu tine; faceau negot cu tine de haine scumpe, de mantale de purpura albastra si cusaturi la gherghef, de covoare scumpe puse in lazi de funii, sucite si bine impletite, aduse la targul tau." (Ezechiel 27, vers. 22-24)
Revenirea reginei de miazazi
Însasi Regina din Saba este mentionata din nou in Cartea Cartilor, sub denumirea de "Regina de miazazi", de aceasta data in Noul Testament, in Evangheliile dupa Matei si dupa Luca, in care Iisus afirma ca, la judecata finala, ea si locuitorii orasului Ninive ii vor condamna pe cei care au refuzat noua credinta. "Regina de miazazi se va scula la judecata cu neamul acesta si-l va osandi, caci a venit de la marginile pamantului ca sa asculte intelepciunea lui Solomon si iata aici este mai mult decat Solomon." (Matei 12:42). În Evanghelia dupa Luca intalnim aceeasi idee: "Regina de la miazazi se va ridica la judecata cu barbatii neamului acestuia si-i va osandi, pentru ca a venit de la marginile pamantului, ca sa asculte intelepciunea lui Solomon; si, iata, mai mult decat Solomon este aici" (Luca 11:31)
Iscusita regina din Yemen?
Pentru musulmani, Regina din Saba purta numele de Balqis sau Bilqis. În Coran insa, ea nu poarta nici un nume. Povestea Reginei din Saba regasita in cartea sfanta a musulmanilor se aseamana pe alocuri cu cea descrisa in Biblie, insa are anumite adaugiri. În Coran ni se spune ca Allah i-a dat lui Solomon darul de a vorbi cu pasarile. Într-o zi acesta a observat ca lipseste pupaza. La intoarcere, pasarea i-a explicat ca a calatorit pe un teritoriu strain, cunoscut ca Saba, al carui popor venera Soarele, si nu pe Dumnezeu. Acest popor era condus de o femeie extraordinar de bogata, care sedea pe un tron din aur si argint. Auzind acestea, Solomon a trimis o scrisoare prin care a invitat-o pe regina sa-l viziteze si sa discute despre zeul lui, numit Stapanul Lumilor in textul islamic. Regina i-a acceptat invitatia si a pregatit diverse ghicitori pentru a-i testa intelepciunea si cunoasterea. La sosire, a intrat intr-un palat construit de Solomon special pentru ea. Peretii si podeaua erau de cristal, iar regina, crezand ca sub picioarele ei se afla apa si-a ridicat fusta pentru a pasi fara sa se ude si atunci si-a dezvaluit coapsele si picioarele acoperite de par, ca ale unei capre. Aceasta idee a picioarelor de capra este regasita si in scrierile etiopiene. În cele mai multe transcrieri, cuvantul ebraic "Sheba" a fost inlocuit de arabicul "Saba", care numea un mare regat aflat pe teritoriul Yemenului de astazi. Sapaturile din vechiul oras comercial Marib din Yemen au scos la iveala ruinele unui templu, cunoscut sub numele de Mahram Bilqis sau Templul lui Bilqis, care sprijina teoriile conform carora aceasta zona ar fi capitala Regatului Saba. În 2007, dupa aproximativ 3.000 de ani de la ridicarea templului, o echipa de cercetatori, condusa de Bill Glanzman, profesor de arheologie la Universitatea din Calgary, a incercat sa-i descopere toate secretele, sa afle daca templul este asociat cu Regina din Saba, cum a fost el folosit de-a lungul istoriei si cum a ajuns sa joace un rol atat de important in folclorul arab.
Univers egiptean
Unii carturari sustin ca numele egiptean antic "Hatsepsut" se traduce prin "Regina din Saba". Legaturile dintre cele doua mari femei din istorie constau in venerarea unei zeitati solare si in faptul ca regina Hatsepsut calatorea mult si se intorcea din expeditiile sale cu bogatii nemaivazute. O alta teorie indelung dezbatuta aduce in discutie posibilitatea ca regina africana sa vina din Nubia, regatul din sudul Egiptului Antic, impartit de fluviul Nil si marginit de Marea Rosie. Istoria Nubiei aminteste de o traditie si o bogatie care ar fi putut proveni de pe taramurile Reginei din Saba. Unii scriitori vorbesc despre regina razboinica a Nubiei, care i-a tinut piept lui Alexandru cel Mare, unul dintre cei mai buni strategi si conducatori militari din istorie, in anul 332 i.Hr. Altii sunt insa de parere ca Alexandru cel Mare, temutul rege al Macedoniei, nu a atacat niciodata Nubia. Renumitul istoric antic grec Strabo scrie despre o lupta intre romani si o alta regina nubiana, descrisa ca avand un singur ochi. Nu s-a confirmat insa nici una dintre aceste teorii si nu s-a demonstrat ca Bilqis sau Makeda ar fi fost o regina nubiana.
În loc de concluzie
Atatea teorii se invart in jurul unor supozitii, al unor povesti scrise foarte de demult. Ele vorbesc despre o regina exotica, venita, cel mai probabil, din tinuturile africane, insa nimeni nu stie de unde, unde s-a intors ori daca a fost ea sau nu doar rodul imaginatiei oamenilor. Este fascinant cum, daca este un personaj fictiv, aceasta regina a reusit sa devina o figura-cheie in atatea culturi. Daca a fost un personaj real, atunci este din nou fascinant modul in care s-a pastrat o aura mistica in jurul sau, nedezvaluind prea multe despre ea, dar destul cat sa capteze interesul. Mai departe, Regina din Saba este asa cum o construiesti cu propria imaginatie. Chiar daca nu a existat acum 3.000 de ani, ea cu siguranta exista acum, in scrierile unor carti sfinte, in inimile pline de speranta ale unor credinciosi sau in paginile simple ale unei reviste.
Regina sau metafora
Interpretarea crestina a scripturilor din Biblia ebraica si din Vechiul Testament care o mentioneaza pe Regina din Saba accentueaza valorile istorice si metaforice din aceasta poveste. Întamplarea este interpretata ca o metafora crestina sau ca o analogie: vizita reginei este comparata cu o casatorie metaforica a lui Hristos cu Biserica, unde Solomon este uns Messia, iar Regina din Saba reprezinta poporul care crede si il asculta pe Messia. Castitatea Reginei din Saba este considerata mai mult o reprezentare a Fecioarei Maria, iar cele trei daruri pe care le-ar fi adus cu ea – aur, mirodenii si pietre pretioase – reprezinta un analog la darurile magilor – aur, smirna si tamaie. Sursa: www.jurnalul.ro 
Comenteaza pe Facebook
Adauga anunt nou

Stiri noi
De ultima ora
© 2003 - 2018 Interactiuni.RO

Inregistrare cu Facebook
Sau inregistreaza-te in site
Oferta speciala
Te inregistrezi, adaugi anunt si noi te promovam gratuit 100%!
Autentificare cu Facebook
Sau conecteaza-te in site:
Am uitat parola
Nu ai cont? Creeaza cont gratuit!